Menestys synnyttää rahaa, ja rahan puute saattaa estää menestyksen
- toiminnanjohtaja80
- 27.10.
- 2 min käytetty lukemiseen

Urheilussa menestys on usein kuin polttoaine, joka pitää uran liikkeessä.
Kun urheilija menestyy, monet ovet avautuvat: medianäkyvyys kasvaa, yritykset kiinnostuvat sponsoroinnista, ja tätä kautta taloudellinen turva vahvistuu. Asialla on myös kääntöpuoli; jos menestys jää heikoksi, seurauksena on usein hankala noidankehä, sillä ilman näkyvyyttä ei synny kiinnostusta, ja ilman tukea on entistä vaikeampi saavuttaa menestystä.
Yritykset hakevat sponsoroitaviltaan ennen kaikkea näkyvyyttä ja positiivista mielikuvaa. Urheilija, joka seisoo palkintopallilla, pääsee yleensä uutisiin ja saa näkyvyyttä myös sosiaalisessa mediassa. Jokainen maininta, kuva ja haastattelu kasvattaa arvoa, jonka yritys voi yhdistää omaan brändiinsä. Siksi esimerkiksi arvokisavoittajat saavat usein moninkertaisesti suurempia sponsorituloja kuin yhtä lahjakkaat, mutta vähemmän näkyvät ja tunnetut kilpailijat. Menestys yksinkertaisesti lisää urheilijan arvoa yritysten näkökulmasta.
Sponsorointi on harvoin pitkäjänteistä hyväntekeväisyyttä. Jos menestystä ei tule, yritysten kiinnostus saattaa hiipua. Tämä on karu todellisuus monille urheilijoille. Loukkaantumiset, epäonnistumiset tai huono kausi voivat johtaa siihen, että tulot romahtavat. Taloudellinen tuki antaa mahdollisuuden esimerkiksi täyspäiväiseen harjoitteluun, parempiin välineisiin ja ulkomaan leireihin. Kaikki nämä lisäävät urheilijan mahdollisuuksia menestyä.
Erityisen haavoittuvassa asemassa ovat yksilölajien urheilijat, joiden tulot muodostuvat lähes kokonaan kilpailupalkkioista ja sponsorituista. Joukkueurheilijoilla seura tarjoaa usein vakaamman taloudellisen pohjan, mutta myös he ovat riippuvaisia näkyvyydestä ja tuloksista. Toki viime vuosina sosiaalinen media on tarjonnut urheilijoille uuden alustan saada näkyvyyttä ja urheilija, joka osaa rakentaa oman brändinsä, voi houkutella yhteistyökumppaneita myös vaikeampina kausina.
Urheilun maailma on armoton. Menestys mitataan sekunneissa, senteissä ja maaleissa. Vaikka lahjakkuus ja kova työ ovat urheilijan uran perusta, raha ja menestys kulkevat käsi kädessä. Se, joka onnistuu yhdistämään tulokset, persoonan ja näkyvyyden, pystyy rakentamaan paitsi urheilullisesti, myös taloudellisesti kestävän uran.
Kirjoittaja Heli Vepsäläinen on Suomen Urheilumanagerien hallituksen jäsen. Hän työskentelee urheilumanagerina, ja hänen tiimissään ovat maastohiihtäjät Jasmi Joensuu ja Joni Mäki, yhdistetyn urheilija Eero Hirvonen sekä moottoriurheilijat Reeta Hämäläinen ja Heikki Kovalainen.




