
Olen nyt istunut muutaman kokouksen verran Suomen Urheilumanagerit Ry:n hallituksessa.
En tällä hetkellä toimi kenenkään managerina. Olen mukana, jotta voin tuoda pöytään niitä
oppeja ja lähestymistapoja, joita olen viimeisen reilun 30 vuoden aikana maailman varikoilla
kerännyt.
Itse asiassa teen tänään samaa työtä, jota tein pääasiassa autourheilijoiden kanssa
aiemmin. Keskityn yritysjohtajien ja muihin korkeissa suorituspaineessa työskentelevien
henkilöiden auttamiseen henkilökohtaisen viestinnän ja vuorovaikutuksen kontekstissa.
Voittava suorittaminen vaatii selkeän rytmin, rutiinit ja rakenteet. Valmennuksessa on selkeä
ohjelma ja tavoitteet. Samoin vuosittainen kisakalenteri on lähtökohtaisesti kiveen hakattu
asia. Harjoitellaan, testataan, kilpaillaan, harjoitellaan...
Samaan aikaan rinnalla juoksee lukuisia ulospäin näkymättömiä toimenpiteitä toimiston
puolella ja kulisseissa.
Vedetään mutkat suoraksi: jotta homma toimii, managerin ja urheilijan välinen suhde on
oltava puhtaasti ammatillinen asiakassuhde. Urheilija on toimeksiantaja, manageri
toimeenpanija. Tämä ei käytännössä toimi ihan näin, koska manageri vastaa urheilijan
tuotteistuksesta, sidosryhmäsuhteista ja ennen kaikkea aikataulusta. Ja koska myyntikin on
kuvassa mukana, manageri on itseasiassa toimitusjohtaja.
Tätä rakennetta on toistettava jatkuvasti, jotta urheilijat, taustavaikuttajat, markkina ja
toimintaympäristö ymmärtävät, miten arvokkaasta työstä on nimenomaan voittamisen
kannalta kysymys.
Minun on hyvin vaikea ymmärtää sitä ajattelua, että managerin on hankittava omat tulonsa
pelkkien myyntikomissioiden kautta. Tuottava (lue: itse itsensä rahoittava) henkilö on aina
arvokas, mutta koko kuvaa tarkasteltuna ammatillinen ja henkilökohtainen yhteys on liian
löyhä.
Sitoutuminen ja sydämellä mukana eläminen on onnistumisessa ja voittamisessa aivan
keskeistä. Mutta sydämen laittaminen kokonaan peliin saattaa löyhissä suhteissa olla joskus
aivan liian suuri panos. Bisnes on bisnes ja…
Jotta ymmärrys vaatimustasosta kasvaisi, päätin jakaa otteen palvelukokonaisuudesta ja
vastuista eräästä managerisopimuksestani.
Tallineuvottelut ja suhteet
Sopimusten tekeminen
Voimassa olevien sopimusten oikeuksien ja velvoitteiden noudattaminen
Yhteistyön kehittäminen sopimuskauden aikana
Yhteistyökumppanimyynti, -neuvottelut ja palvelut
Yhteydenotot ja tapaamiset, myynti
Tarjousten laatiminen
Sopimusten tekeminen
Esitys- ja myyntimateriaalien sisältö
Kisa- ja tapahtumavieraiden isännöinti
Henkilökohtaiset palvelut
Ajankäytön suunnittelu
Suorituskyvyn kehittämisen palvelujen järjestäminen
Viestintä
Viestintäsuunnitelman laadinta ja toteutuksen valvonta
Mediakontaktit ja mediatilaisuuksien suunnittelu ja tuotanto
Yhteistoiminta tiedottajan kanssa
Läsnäolo
Tapaamisissa tallien edustajien kanssa
Sarjan osakilpailuissa
Valituissa testeissä
Valituissa media- ja kumppanitilaisuuksissa
Pystyisitkö sinä voittamaan ilman tätä sitoutumistasoa?
Jukka Mildh, hallituksen jäsen, Suomen Urheilumanagerit ry
Jukka Mildh on toiminut ammatikseen yli 30 vuotta moottoriurheilussa, pääasiassa
Formula 1-kilpa-autoilussa managerina. Toimittajataustansa ansiosta Jukan yksi
vahvuuksista on urheilijoiden ja heidän sidosryhmiensä viestintä ja vuorovaikutus.
Mildh on tunnettu työstään Aki Hintsan, Nico Rosbergin ja Mika Salon kanssa sekä
suorituskyvyn optimoinnista urheilun ja liike-elämän huipulla. Jukka on Suomen
Urheilumanagerit ry:n hallituksen jäsen.