top of page

Manageri on voittamista varten

toiminnanjohtaja80

Olen nyt istunut muutaman kokouksen verran Suomen Urheilumanagerit Ry:n hallituksessa.

En tällä hetkellä toimi kenenkään managerina. Olen mukana, jotta voin tuoda pöytään niitä

oppeja ja lähestymistapoja, joita olen viimeisen reilun 30 vuoden aikana maailman varikoilla

kerännyt.


Itse asiassa teen tänään samaa työtä, jota tein pääasiassa autourheilijoiden kanssa

aiemmin. Keskityn yritysjohtajien ja muihin korkeissa suorituspaineessa työskentelevien

henkilöiden auttamiseen henkilökohtaisen viestinnän ja vuorovaikutuksen kontekstissa.

Voittava suorittaminen vaatii selkeän rytmin, rutiinit ja rakenteet. Valmennuksessa on selkeä

ohjelma ja tavoitteet. Samoin vuosittainen kisakalenteri on lähtökohtaisesti kiveen hakattu

asia. Harjoitellaan, testataan, kilpaillaan, harjoitellaan...


Samaan aikaan rinnalla juoksee lukuisia ulospäin näkymättömiä toimenpiteitä toimiston

puolella ja kulisseissa.


Vedetään mutkat suoraksi: jotta homma toimii, managerin ja urheilijan välinen suhde on

oltava puhtaasti ammatillinen asiakassuhde. Urheilija on toimeksiantaja, manageri

toimeenpanija. Tämä ei käytännössä toimi ihan näin, koska manageri vastaa urheilijan

tuotteistuksesta, sidosryhmäsuhteista ja ennen kaikkea aikataulusta. Ja koska myyntikin on

kuvassa mukana, manageri on itseasiassa toimitusjohtaja.


Tätä rakennetta on toistettava jatkuvasti, jotta urheilijat, taustavaikuttajat, markkina ja

toimintaympäristö ymmärtävät, miten arvokkaasta työstä on nimenomaan voittamisen

kannalta kysymys.


Minun on hyvin vaikea ymmärtää sitä ajattelua, että managerin on hankittava omat tulonsa

pelkkien myyntikomissioiden kautta. Tuottava (lue: itse itsensä rahoittava) henkilö on aina

arvokas, mutta koko kuvaa tarkasteltuna ammatillinen ja henkilökohtainen yhteys on liian

löyhä.


Sitoutuminen ja sydämellä mukana eläminen on onnistumisessa ja voittamisessa aivan

keskeistä. Mutta sydämen laittaminen kokonaan peliin saattaa löyhissä suhteissa olla joskus

aivan liian suuri panos. Bisnes on bisnes ja…


Jotta ymmärrys vaatimustasosta kasvaisi, päätin jakaa otteen palvelukokonaisuudesta ja

vastuista eräästä managerisopimuksestani.


Tallineuvottelut ja suhteet

  • Sopimusten tekeminen

  • Voimassa olevien sopimusten oikeuksien ja velvoitteiden noudattaminen

  • Yhteistyön kehittäminen sopimuskauden aikana

  • Yhteistyökumppanimyynti, -neuvottelut ja palvelut

  • Yhteydenotot ja tapaamiset, myynti

  • Tarjousten laatiminen

  • Sopimusten tekeminen

  • Esitys- ja myyntimateriaalien sisältö

  • Kisa- ja tapahtumavieraiden isännöinti


Henkilökohtaiset palvelut

  • Ajankäytön suunnittelu

  • Suorituskyvyn kehittämisen palvelujen järjestäminen


Viestintä

  • Viestintäsuunnitelman laadinta ja toteutuksen valvonta

  • Mediakontaktit ja mediatilaisuuksien suunnittelu ja tuotanto

  • Yhteistoiminta tiedottajan kanssa


Läsnäolo

  • Tapaamisissa tallien edustajien kanssa

  • Sarjan osakilpailuissa

  • Valituissa testeissä

  • Valituissa media- ja kumppanitilaisuuksissa


Pystyisitkö sinä voittamaan ilman tätä sitoutumistasoa?


Jukka Mildh, hallituksen jäsen, Suomen Urheilumanagerit ry


Jukka Mildh on toiminut ammatikseen yli 30 vuotta moottoriurheilussa, pääasiassa

Formula 1-kilpa-autoilussa managerina. Toimittajataustansa ansiosta Jukan yksi

vahvuuksista on urheilijoiden ja heidän sidosryhmiensä viestintä ja vuorovaikutus.

Mildh on tunnettu työstään Aki Hintsan, Nico Rosbergin ja Mika Salon kanssa sekä

suorituskyvyn optimoinnista urheilun ja liike-elämän huipulla. Jukka on Suomen

Urheilumanagerit ry:n hallituksen jäsen.

 
 
bottom of page